Veneen rakenne

Näin rakennetaan Morningstar-alumiinivene

Valmistus

Lasikuitu veneen rakennusmateriaalina on ollut suosittu jo vuosikymmeniä sen hydrodynaamisen muotoiltavuuden ansiosta. Lasikuitu tarjoaa erinomaisen ohjattavuuden, pehmeän ajettavuuden ja tyylikkään ulkonäön.

Alumiinilevyjen käyttöä suositaan veneen rakennuksessa, koska niillä voidaan saavuttaa keveyden ohella vankka rakenne. Perinteisesti alumiinilevyjen liittäminen toisiinsa on kuitenkin ollut työlästä ja haastavaa.

Jokaisella venemateriaalilla on omat etunsa, mutta mikään niistä ei anna kaikkia etuja yhdessä. Nyt on yksi vene, joka tarjoaa kaikki nämä edut – Morningstar!

Hydro Hull

Morningstar-veneet ovat vallankumouksellisia ainutlaatuisen alumiinirakenteensa vuoksi. Veneen pohja valmistetaan yhdestä alumiinilevystä ja se saadaan aikaan puristamalla satojen tonnien voimalla muokattavaa levyä. Alumiinilevyt saavat uuden muodon, joka on tutkittu ja optimaalinen tämän kokoluokan veneeseen.

Pohjan muotoilun jälkeen siihen integroidaan sivulevyt, perän ja rungon rakenneosat. Lopputuloksena on virtaviivainen, yhtenäinen ja luja struktuuri. Optimaalisen hydrodynaamisen rakenteen vuoksi kutsummekin veneen runkoa nimikkeellä ’HYDRO HULL’.

Staattinen ja dynaaminen rakenne ovat parhaimmillaan. Rungon lujuus on vertaansa vailla. Yhteenliitetyt levyt toimivat samaan tapaan, kuin vahva ulkokuori –eksoskeleton. Tätä samaa ’UNIBODY’ valmistusajattelua on aiemmin käytetty esimerkiksi lentokoneiden, urheiluautojen ja huippukilpapyörien valmistuksessa. Tavoitteena on kaikilla ollut sama: saada aikaan rakenteellisesti voimakas, kevyempi ja jäykempi integraalinen rakenne erityisellä taittotekniikalla. Samaa taittotekniikkaa käytämme myös veneen jäykisterungon ja peräpeilin valmistuksessa.

Taitetun jäykistejärjestelmän ja yhtenäisen levyn käytön avulla voidaan manuaalisen hitsauksen tarvetta vähentää huomattavasti.

 

’HYDRO HULL’ rakenteella saavutetaan robottihitsauksen mahdollisuus. Robotti on väsymätön ja sokea – se seuraa vain kiinteitä ’polkuja’, jotka siihen on kulloinkin ohjelmoitu. Mikäli hitsattavien kappaleiden välinen poikkeamaetäisyys toisistaan on suurempi kuin 1 mm – robotti lopettaa hitsaamisen. Luomamme hi-tech -hitsausjärjestelmä pitää hitsattavat levyt aina oikeassa suunnassa ja tuloksena on aina samanlainen, jäykkä eksoskeleton. Pystymme robottien käytön ansiosta toistamaan johdonmukaisesti ’HYDRO HULL’ rakenteen valmistuksen aina samanlaisena – uudelleen ja uudelleen.

Ylivoimainen ajettavuus

Morningstar-veneen rakentamisen tuloksena valmistuu ylivoimaisen ajettavuuden omaava alumiinivene. Ominaisuudet huomaa heti: helppo käännettävyys, pehmeä kulku ja aina suuntavakaa.

Tavallisen V-pohjarakenteen geometriset rajoitukset heikentävät näiden ominaisuuksien parasta samanaikaista saavutettavuutta. Morningstar-veneellä näin ei käy. Veneen yhtenäinen, keulasta perään, taitettu pohjalevy takaa hyvän liu’un ja nostovoiman veneelle. Liuku saavutetaan nopeammin ja pienemmällä nopeudella. Morningstar-veneen syvä V-keula leikkaa vettä ja aaltoja helposti ja pitää veneen suunnassaan varsinkin suurilla nopeuksilla ajettaessa.

Pohjalevyn kantit 12°/15°/18° toimivat ikään kuin auton vyörenkaat – ne pitävät veneen aina halutussa suunnassa ja veneen käytös on haluttua myös pahemmassa kelissä.

Uskomattoman luja

Premium-materiaalit, vahva rakenne ja laadukas valmistus – nämä ovat ne peruspilarit, joihin luotamme ja joilla saavutetaan veneen todellinen kyky ja lujuus. Morningstar-veneet rakennetaan merikäyttöön tarkoitetusta, vahvasta 5083-alumiiniseoslevystä. 3D-muotoilun ja -suunnittelun ansiosta käytettävät levyt ja patentoitu ’ORIGRID’-jäykistejärjestelmä merkitsee vähemmän liitettäviä osia ja pienempää painoa. 

Morningstar-veneissä käytetään 5083-seos 3mm levyä, kriittisissä kohdissa materiaalipaksuus on 4mm–6mm.

Kaikki käyttämämme alumiini on seosta premium 5083/DNV sertifioitu. (5083 tarjoaa noin 50 % korkeamman vetolujuuden verrattuna yleisesti käytettyyn 5052-alumiiniin).

Tehty kestämään

Morningstar ’HYDRO HULL’ on rakennettu kestämään. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi rungon on oltava äärimmäisen luja. Se on suunniteltu jopa ylittämään Australian kaupallisen aluksen standardin ja se täyttää CE-standardin / Luokka C.

Kaikki rungon rakentamisessa käytettävät alumiinilevyt ovat DNV-sertifioitua 5083 alumiiniseosta:
• Pohjalevy: 3 mm / korkea lujuus 5083 seos
• Sivulevyt: 3 mm / korkea lujuus 5083 seos
• Kanttaukset:3 mm / korkea lujuus 5083 seos
• Kansilevy:3 mm /  korkea lujuus 5083 seos
• Pohjalevy/keula: 4 mm / korkea lujuus 5083 seos
• Peräpeili: 5 mm / korkea lujuus 5083 seos
• Köli: 6 mm / korkea lujuus 5083 seos

Morningstar-’HYDRO HULL’ on todella luja ja kestävä. Tämä kiinteä perusta mahdollistaa sisätilojen suunnittelun modulaaristen 3D-järjestelmien avulla.

Muuntuvat sisätilat tarjoavat joustavuutta vastaamaan erityistarpeitasi, ja venettä voidaan myös tarvittaessa muunnella myöhemmin vastaamaan muuttunutta elämäntyyliäsi ja tarpeitasi. Ei ole väliä, onko kyseessä kalastus, retkeily, vesiurheilu tai vain hauskaa veneilyä perheen kanssa. Huomionarvoista on myös se, että suunnittelun alkuvaiheessa yhtenä kriteerinä on ollut valmistaa kooltaan sellainen vene, jota voi trailerilla hinata keskikokoisella perheautolla. Lisäksi nähtiin tärkeänä, että venettä voi säilyttää normaalikokoisessa autotallissa tai autokatoksessa.

Kiinnostuitko Morningstar-veneistä?